Rozdělení kytar podle způsobu tvorby a vzniku tónu

AKUSTICKÉ

Po rozechvění struny vzniká tón, který je veden kobylkou a rezonančním otvorem do těla nástroje. Tam se pomocí přední desky, rozestavení žeber a tvaru těla nástroje zesiluje a získává potřebné kvality, jako např. barvu (témbr). Kvalita těchto kytar je tedy zcela závislá na správné konstrukci a materiálu, ze kterého jsou vyrobeny.

Vynikají zejména nenahraditelnou barvou a čistotou tónu a nezávislostí na aparatuře.

Nevýhodou může být nízká hlasitost, zejména hrajeme-li v rušném prostředí.

Velmi by stouply na ceně, kdyby se někteří jedinci naučili držet h... a poslouchat ...

Patří sem:

Španělská kytara

Rein700

Od ostatních kytar se odlišuje především větší šířkou krku (50 mm, +/- 2 mm), barevnějším tónem, vždy kulatým rezonančním otvorem a nylonovými strunami, které se, na rozdíl od jiných kytar, upevňují do kobylky pomocí uzlíků, vzniklých podvlékáním struny. (Více info viz Kytarové struny.)

Pravá ruka hraje téměř výhradně prsty, trsátko je spíše výjimkou (některé jazzové styly).

Typická je hra pomocí nehtů, díky nimž dosáhneme ostrého a výrazného tónu.

Využití nachází zejména v klasické hudbě, flamencu, brazilské hudbě a jazzu.

spanelska kytara a jeji casti

Jumbo kytara

jumbo guitar light

Od španělské kytary se odlišuje užším hmatníkem a kovovými strunami. Typické je robustnější tělo nástroje, které většinou umožňuje pronikavější basové tóny. Krk je uzpůsoben většímu tahu strun, často je v něm zabudovaný vyztužený drát, kterým je možné upravit případné nežádoucí prohnutí. Struny jsou upevněny do kobylky pomocí kolíčků. Pravá ruka hraje prsty nebo trsátkem.

Jumbo nachází využití v mnoha hudebních stylech, nejčastějšími jsou country, folk, jazz, blues, rock.

Westernová kytara

Zatím jsem nezjistil zásadní rozdíl mezi jumbem a westernovou kytarou. Snad jen to, že jumbo mívá robustnější tělo a tím pádem také pronikavější basy.

Jazzová kytara (Gibsonka[gibsnka])

gibson

Má klenutou horní desku se dvěma ozvučnými otvory, tzv. efy, které jsou podobné ozvučným otvorům u houslí. Je vybavena výřezem v těle pro levou ruku (tzv. cutaway) pro lepší pohylivost a snadnější dohmat do výšek. Dalším specifickým prvkem je pickguard, což je dopadová plocha pro trsátko, příp. i ruku, která brání poškození povrchu přední desky. Jak už název sám napovídá - je typická zejména pro jazzovou hudbu.

Havajská kytara

Je stavbou těla podobná španělské kytaře, laděná do durového akordu, odlišuje se především způsobem hry: Po strunách přejíždíme kovovým pražcem drženým v ruce, čímž zkracujeme délku chvění tónu.

Dobro

dobro

Rezofonická kytara (tělo je opatřeno velikým hliníkovým rezonátorem) s dřevěným tělem. Na dobro s kytarovým zakulaceným krkem můžeme hrát buď klasickým kytarovým stylem nebo tzv. slide stylem (pomocí hracího želízka jako u havajské kytary), při němž lze mít nástroj položený vodorovně na kolenou. Vyniká silným a zvonivým zvukem a nachází využití především v country a bluegrassu.

Akustická baskytara

akusticka baskytara

je strunný, basový nástroj, který má oproti elektrické baskytaře duté tělo podobné westernové kytaře, ale poněkud větší. Většina akustických baskytar je opatřena pražci, ale vyskytují se i bezpražcové. Nástroj má běžně čtyři stuny, ladění je pak podobné jako u kontrabasu nebo elektrické baskytary - E-A-D-G (o oktávu níž, než hlubší struny normální kytary). Výjimečně se objevují i vícestrunné nástroje. Protože uslyšet akustickou baskytaru bez zesilovače může být obtížné, bývají nástroje vybaveny např. piezoelektrickým snímačem.

První moderní akustickou baskytaru vyvinul Ernie Ball na začátku 70. let. Na konci 80. a během 90. let se akustická baskytara používala během MTV Unplugged koncertů.

ELEKTROAKUSTICKÉ (POLOAKUSTICKÉ)

Jsou obdobou akustické kytary, liší se pouze zabudovanou elektronikou pro snímání zvuku (snímač v kobylce, zabudovaný mikrofon, vstup pro konektor Jack 1/4, atp.). Jejich obliba vzrůstá, díky možnosti nazvučení nástroje. Často pomáhá vyřešit problém s hlasitostí kytary v kapele, kde se vyskytují hlasitější nástroje (bicí, el. baskytara, dechové nástroje).

ELEKTRICKÉ (ELEKTROFONICKÉ)

Electric guitar Fender

Elektrická kytara (správněji elektrofonická) je druh kytary, ve které elektromagnetické snímače převádějí chvění strun s ocelovým jádrem na elektrický proud, který je veden z kytary do zesilovače. S elektrickou kytarou se často používají nejrůznější efekty k úpravě zvuku. Výsledný zvuk významně ovlivňuje i použitý zesilovač a reproduktor. Kytary bývají nejrůznějších tvarů.

Viz Článek na Wikipedii.

ROZDĚLENÍ KYTAR PODLE MATERIÁLU, ZE KTERÉHO JSOU VYROBENY

Pokud hovoříme o dřevu, ze kterého je vyrobeno tělo (korpus) nástroje, používáme pojmy masiv, polomasiv a překližka.

Masiv(celomasiv)

Řekneme-li o kytaře, že je masiv, znamená to, že CELÉ tělo bylo vyrobeno z jednoho kusu dřeva.

Polomasiv(celomasiv)

Alespoň některá část těla (přední deska, zadní deska,...) byla vyrobena z jednoho kusu dřeva.

Překližka

Většinou několik vrstev dřeva (nebo laminátových desek) slepených dohromady.

ROZDĚLENÍ KYTAR PODLE HUDEBNÍHO STYLU, VE KTERÉM MAJÍ NEJVĚTŠÍ VYUŽITÍ

Do této skupiny lze zařadit nástroje, které byly specificky upraveny pro daný hudební styl.

Jazzová kytara

Mívá dva ozvučné otvory na přední desce (efy), podobné jako u houslí. Je charakteristická vysokým dohmatem a ostrým pronikavým tónem. Většinou se jedná o elektrofonické nebo elektroakustické kytary. Typickým zástupcem je kytara Gibson.

Flamenco kytara

flamenco guitar

U flamenkové kytary se požaduje, aby měla po Úhozu jasný a rychlý nástup tónu (tj. struně nesmí trvat příliš dlouho, než rozezvučí dřevěné tělo kytary) a také rychlé odeznění, jinak by totiž veškeré rytmické techniky, jako jsou rasgueo, rasgueado či alzapúa ztratily svoji údernost a zejména raguea by se slila v nepřehlednou směsici zvuků.

Mezi další odlišnosti oproti klasické kytaře patří nízko položené struny a golpeador.

Nízko položené struny mají dvě funkce: blízkost k hmatníku usnadňuje hru legato, velmi často ve flamenkové kytaře používanou, blízkost k ozvučné desce pak usnadňuje údery prsty do ozvučné desky (golpe). Vzhledem k tomu, že golpe se obvykle hraje současně s údery do strun, hraje vzdálenost ozvučné desky od strun významnou roli.

Tenká ozvučná deska musí být proti úderům prstů chráněna - jinak by brzy byla samá díra (jak je vidět u kytary Manitase de Plata). K tomu slouží tenký chránič (golpeador), nalepený okolo ozvučného otvoru. Golpeador bývá buď bílý nebo častěji průhledný (mnoho flamenkových kytar se dnes prodává bez golpeadoru, ten je k dispozici zvláť jako plastová samolepka, kterou je možno čas od času vyměnit).

ROZDĚLENÍ KYTAR PODLE POČTU STRUN

Šestistrunné

Drtivá většina kytar má šest strun.

Dvanáctistrunné

12 guitar

Upravená jumbo nebo westernová kytara. Záměrem je především výraznější, pronikavější zvuk. Ladění je stejné jako u šestistrunné kytary, jen s tím rozdílem, že každá struna je "zdvojená" '(2x E, 2x H, ...). Největší využití "dvanáctistrunek" je v country a bluegrassu.

Ostatní

Někdy se setkáme i s jiným počtem strun. Samozřejmě, že experimentům se meze nekladou. Např. sedmi nebo osmistrunné kytary mívají přidané basové struny, pro větší tónový rozsah.

ROZDĚLENÍ KYTAR PODLE VELIKOSTI

Mějme, prosím, na paměti, že výběr správné velikosti nástroje nezáleží jen na věku, ale především na celkovém tělesném vzrůstu, délce a tloušťce prstů! Níže uvedená věková rozmezí jsou proto jen orientační.

Kytary se prodávají v několika základních velikostech, které jsou odvozené z plné velikosti (4/4):

1/4 kytara

Opravdová "pidikytara". Pražce jsou velmi blízko od sebe a zvuk díky malému tělu také málo výrazný. Tato velikost má význam snad jen pro opravdového malého génia, který má ke hře takové předpoklady a chuť, že kvůli tomu nemůže spát. Může posloužit i jako motivace pro malé dítě (zjistí, že něco takového existuje, že se na to dá brnkat,...).

1/2 kytara

Pro děti ve věku cca od 6 do 8 let.

3/4 kytara

Pro děti ve věku cca od 8 do 10 let.

7/8 kytara

Pro děti ve věku cca od 10 do 12 let.

Plná velikost (celá kytara)

Pro děti i dospělé, záleží na mnoha okolnostech (tělesný vzrůst, délka a tloušťka prstů,...)

Zakázková kytara podle požadovaných rozměrů

Pokud se rozhodneme pro výrobu na zákázku, můžeme si od výrobce nechat naměřit velikost kytary vyhovující našim požadavkům.